blog | 23 juli 2017

Goedkoop, dat zeker

Het stuk van Lynn Barber in The Sunday Times is mild kritisch en dat is al heel wat.

https://blendle.com/i/360-magazine/het-charmeoffensief-van-duivels-ryanair/bnl-360-20170713-49d3e2b9d04b?sharer=eyJ2ZXJzaW9uIjoiMSIsInVpZCI6ImJuaWpwIiwiaXRlbV9pZCI6ImJubC0zNjAtMjAxNzA3MTMtNDlkM2UyYjlkMDRiIn0%3D

Maar het gesprek met CEO O’Leary is toch vooral een gezellig onderonsje. Zonder tegenspraak stelt hij dat de beschuldigingen in Reporter ‘feitelijk onjuist waren’. Barber kent kennelijk de feiten niet. Want die opmerking raakt kant noch wal. Ryanair stapte destijds naar de rechter. Die stelde Reporter, na drie jaar procederen, tot aan de Hoge Raad onomwonden in het gelijk:

Reporter (KRO) wint ook bij Hoge Raad van Ryanair

Reporter bracht in het tweeluik ‘Mayday Mayday’ veel meer aan het licht dan in dit stuk gesteld wordt. De bewijsvoering op basis van langdurig en grondig onderzoek, bestond uit een reeks documenten en gesprekken met tientallen bronnen. Drie piloten en een gezagvoerder bevestigden de feiten uiteindelijk voor onze camera. Kijk nog maar eens en en oordeel zelf:

http://www.stinglikeabee.nl/reportages-en-documentaires/documentaires/ryanair/

Het charmeoffensief leidt misschien tot meer comfort voor de reiziger maar relevanter is natuurlijk de vraag: hoe is het inmiddels gesteld met de veiligheid? Is het brandstofbeleid aangepast? Hoe gaat de prijsvechter tegenwoordig met z’n personeel om? Daarover (opnieuw) geen enkele vraag aan de baas van de geel- blauwe reus (de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa) die zich graag afficheert als ‘Klein Duimpje’. En zo kan O’Leary, welbespraakt en innemend, de aandacht vestigen op zaken die er vooral voor zorgen dat Ryanair nog meer tickets zal verkopen. Goedkoop, dat zeker.