artikel | 18 juli 2019

Een Italiaanse groet aan Zembla

Op weg naar de carpoolplaats waar ik met cameraman Ton Vanderplas heb afgesproken. We gaan vandaag op pad voor het Zembla tweeluik over ‘De ramp op het wad’.

Voor me rijdt een vrachtwagen die een container vervoert. De kleur herken ik inmiddels, het is er eentje van, MSC, de Mediteranean Shipping Company, eigenaar van de Zoë. Begin januari verloor dat schip boven de Wadden zo’n 350 van dit soort containers. Een deel van de inhoud spoelde aan op de Noordzeekust en de op de eilanden.

Wie naar het afval kijkt dat de zee over de stranden uitbraakt, staart in de wijd opengesperde en goedgevulde bek van onze consumptiemaatschappij. Veel van wat collega Marco de Lange en ik tot nu toe hebben geleerd over het ‘dossier Zoë ‘ passeert in gedachten voorbij in de tien minuten dat ik noodgedwongen aan kijk tegen de achterkant van de stalen bak voor me. Mooi begin van een filmdag. Toeval?

Later die dag filmen we een interview op een havenkade. De spreker is kritisch over het containertransport.

Tijdens het gesprek vaart een schip de Maasvlakte op. Rederij: MSC. Timing? Ach, onze paden zullen zich de komende periode tijdens ons onderzoek nog wel vaker kruisen, stellen we relativerend vast.

Dat gebeurt eerder dan verwacht. Wanneer we s’avonds bij Oirschot de snelweg opdraaien, sluit de reder de dag met een laatste Italiaanse groet. Voorzienigheid?
De MSC Zoë dumpte een deel van z’n lading in Nederlands Unesco werelderfgoed. Zembla wil zichtbaar maken waar we het over hebben. Ben jij één van die honderden vrijwilligers die naar het Noorden trok om mee op te ruimen? Heb je toen foto’s of filmpjes gemaakt? Help ons dan en stuur ze op. Voor de details, lees hier onze oproep: